Vi är bäst på utbildning – och även billigast!

Varför? Jo, våra kursledare är så bra!

De kan skriva titeln SBK-instruktör framför sina namn, vilket innebär att de har genomgått, och blivit godkända, både i pedagogik, mentalitet och modern hundkunskap!

De håller kurser ideellt, d.v.s. de får inte betalt för att hålla kurs! De utbildar dig och dina kurskamrater för att de tycker att det är kul att dela med sig av sin kunskap! De vill även att du ska bli aktiv i klubbverksamheten, med allt vad det innebär av träningsgrupper, kamratskap, tävlingar och läger.

Många av våra medlemmar har lång erfarenhet av hundträning och kursverksamhet. Utan formell instruktörsutbildning är vi ändå glada över att kunna använda dem som kursledare i flera av utbildningarna.

Vill du bli kursledare?

Klubben stöttar och hjälper till att utbilda instruktörer med rätt inställning och bra kunnande. Hör av dig till utbildningsansvariga eller ordförande.

Ada / Lars Lundh har gått kurs i kantarellsök

Flera kommer till, hjälp gärna till med bilder och information.

Som 14-åring blev jag aktiv som instruktör och tävlande i Uppsala BK. I början av 80-talet utbildade jag mig till lärare i hundtjänst, och kompletterade 2010 genom att bli SBK-lärare bruks/tävlingslydnad och 2015 som SBK-lärare spår. Som lärare utbildar man instruktörer inom SBK, och jag har hållit utbildningar för allmänlydnadsinstuktörer och för SBK-instruktörer bruks/tävlingslydnad. Dessutom håller jag gärna valp-, allmänlydnads-, dressyr- och klickerkurser samt spår-, sök-, rapport-, och skyddsutbildningar. Jag är även domare i bruks och lydnadstävlingar.

Anna Haeggblom Bjellå

Jag är en skåning boende i Karlskoga. Uppvuxen med en massa olika djur och har alltid trivts och haft en bra kontakt med hundar. Har en gammal samojed herre och en aktiv schäfer. Det är sedan schäfern kom in i mitt liv som intresset att träna hund exploderade. Jag har inom SBK gått utbildningar till tävlingssekreterare (2017), SBK-instruktör Allmänlydnad (2018) och MH-figurant (2018). Vi tränar mycket spår och en del lydnad. Två motto från min värld "Det blir inte bättre än vad du själv gör det till" "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder" Hoppas vi ses nån gång.

Monika Nilsson

Jag är en skåning boende i Karlskoga. Uppvuxen med en massa olika djur och har alltid trivts och haft en bra kontakt med hundar. Har en gammal samojed herre och en aktiv schäfer. Det är sedan schäfern kom in i mitt liv som intresset att träna hund exploderade. Jag har inom SBK gått utbildningar till tävlingssekreterare (2017), SBK-instruktör Allmänlydnad (2018) och MH-figurant (2018). Vi tränar mycket spår och en del lydnad. Två motto från min värld ”Det blir inte bättre än vad du själv gör det till” ”Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder” Hoppas vi ses nån gång.
I brukshundklubbens regi har Hans-Åke utbildat sig till SBK-instruktör allmänlydnad (2006).

Hans-Åke Karlsson

Är uppväxt med hundar och har sedan 1986 haft egna hundar som jag gått diverse kurser och utbildningar med i SBKs regi. Idag bor Flat coated retreivern Karlsson och Kelpien Tiwaz hos oss. Har alltid fascinerats av inlärning och tycker att hundens förmåga att använda sitt luktsinne för att spåra eller söka efter någon eller något är ett extra intressant område. I brukshundklubbens regi har jag utbildat mig till tävlingsledare lydnad (2017). Efter utbildningar i klubbens regi har jag fått uppdrag att vara kursledare i nosework. Jag deltar för närvarande i utbildning till SBK-instruktör Allmänlydnad.

Sofie Dahlriksson

Efter utbildningar i klubbens regi har Marianne fått uppdrag att vara kursledare i rallylydnad. Marianne deltar för närvarande i utbildning till SBK-instruktör Allmänlydnad.

Marianne Tegnelund

Hundtokig tjej som vuxit upp med Berner Sennen, valet var därför enkelt och 2014 flyttade min första egna bernerkille Kurt hem till mig. Mitt intresse väcktes för hundträning samt hundsport och 2015 examinerades jag till SBK allmänlydnadsinstruktör. 2017 gick jag ytterligare en utbildning i Brukslydnad och där har mitt personliga intresse fastnat extra. 2018 flyttade ett yrväder in i familjen i form av en kelpiekille, Jax. Jag gillar att arbeta med mina hundar i skog och mark. 2018 utbildade jag mig även till MH-figurant. Jag brinner för att dela med mig av min kunskap och hjälpa andra hundägare att vidareutvecklas i både valp- och grundträning som träning för tävling.

Matilda Warnqvist

Hundaktiv sedan 1998, då jag kom att dela hushåll med Anna. Det gick liksom inte att värja sig från alla hundar och hundaktiviteter. Och hundintresset har rullat på, med kurser och vidareutbildningar. Först blev jag allmänlydnadsinstruktör, sedan SBK-instruktör, och nu senast SBK-instruktör bruks/tävlingslydnad. Jag håller gärna valp-, allmänlydnads-, dressyr- och klickerkurser samt spår- och sökutbildningar. Det är även trevligt och givande att vara med och arrangera tävlingar, och därför har jag utbildat mig till MH-figurant och A-tävlingsledare.

Pär Bjellå

I brukshundklubbens regi har Natalie utbildat sig till SBK-instruktör allmänlydnad (2015) och MH-figurant (2018).

Natalie Bohlin

I brukshundklubbens regi har Marianne utbildat sig till SBK-instruktör allmänlydnad (2012), MH-figurant och Rallylydnadsskrivare. Hon har även Freestyle- och HtM instruktörsutbildning. Efter utbildningar i klubbens regi har Marianne fått uppdrag att vara kursledare i rallylydnad och freestyle.

Marianne Kruse

Och det skall till fler kursledare…